Co zrobić, gdy Klient nie płaci za fakturę?

Co zrobić, gdy Klient nie płaci za fakturę?

Niestety często zdarzają się sytuacje, że nasz kontrahent nie płaci za wykonaną usługę lub dostarczony towar. Niesolidny kontrahent, który nie płaci za wystawioną fakturę, może w skrajnych przypadkach narazić wierzyciela nawet na utratę płynności finansowej. Dlaczego? Nawet w przypadku nie otrzymania zapłaty za wystawioną fakturę, od wykonanych usług lub dostarczonych towarów przedsiębiorca musi zapłacić podatek VAT oraz podatek dochodowy.

Jak odzyskać pieniądze od dłużnika?

W pierwszej kolejności najpierw warto wykonać telefon bądź wysłać e-maila do naszego kontrahenta i przypomnieć o konieczności uregulowania faktury. Może się bowiem zdarzyć tak, że nasz kontrahent o konieczności uregulowania swojego zobowiązania zapomniał albo ma tylko chwilowe problemy finansowe i możemy dojść do porozumienia ustalając termin zapłaty.

Jeżeli powyższe nie skutkuje, należy wstąpić na drogę formalną.

Kontrahentowi, który zalega z płatnościami wyślijmy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru – przedsądowe wezwanie do zapłaty. Nie warto czekać z tym zbyt długo, gdyż roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu.

Jeżeli, mimo wygrania sprawy, dłużnik dalej dobrowolnie nie dokonał zapłaty, należy skierować sprawę do komornika.

 

Aby odzyskać swoje pieniądze, często konieczne jest podjęcie szeregu powiązanych ze sobą czynności między innymi nawiązanie kontaktu z dłużnikiem, wezwanie do zapłaty, ustalanie ratalnych spłat zadłużenia, prowadzenie postępowania sądowego, monitorowanie przebiegu egzekucji komorniczej.

 

Jeżeli potrzebujesz pomocy z zakresu odzyskiwania należności, zachęcam do kontaktu z Kancelarią.

 

Adwokat Natalia Galwas, tel. 501 203 087.